HTML

Békére nincs esély

2009.12.07. 14:41 gyulabiusz

Sok paradicsomlé folyik még le Tarantino filmekben, mire a Google és Microsoft háború egyikét lepedőben viszik ki a porondról. Békére ugyanis nincs esély.

 
A Microsoft és a Google rivalitásának háttere egyszerű: a Microsoft már régóta magának akarta az online reklám piacot. Őket nem a keresőbiznisz izgatta, hisz hosszú évekig a Yahoo!-val karöltve úgy tettek, mintha érdekelné őket a keresőszolgáltatás, de közben a tartalomszolgátatásra koncentráltak. Ők nem láttak fantáziát a keresőmotorban; csak egy gomb volt a honlapon. Így a Google felhasználóközpontú hozzáállása szép lassan áttérítette a felhasználók nagy részét a Yahoo!, Altavista, MSN, és egyéb próbálkozásoktól, ahol főleg ez utóbbiak legfőbb célja az volt, hogy bármilyen keresésre ugyanazokat a fizetős reklámokat tolják az arcunkba.
 
A Google egy technológia cég jó menedzsmenttel. A Microsoft elsősorban egy menedzsment cég, amely tud jó szoftvert készítni. Van ilyen, pld a CISCO is hasonszőrű. Nem kell az újításokkal (mindig) élen járni ahoz, hogy a végén mégis piacvezető légy. Ha pártatlannak tekinthetnék az üzletben, a CISCO lehetne a McKinsey konkurense az M&A piacon.
 
A háló hemzseg a példáktól miket utánzott le a Microsoft, és aztán nyert. A teljesség minden igénye nélkül egy rövid lista: JAVA (a SUN-tól) előbb átvette, majd Jscript s aztán .Net; XBOX ma már piacvezető, pedig sehol se volt mikor a Playstation már elterjedt; CORBA leutánzása a COM-al, később pedig újragondolva a .Net-el; Netscape kiütése; Borland kiütése; stb stb.
 
Az utánzás nem minden. A Microsoft jól tud vásárolni és beilleszteni. Mondjuk van is miből, de más cégnek is van, mégis a statisztika nem az üzlet oldalán áll. Ha van egy jó technológia egy kisebb cégnél, akkor felvásárolják és ügyesen integrálják a cég portfóliójába. Ilyen például a Visio, és a Hotmail.
 
Próbálkozásaik általában jók, de néha a legjobb ellenfelek talpon maradnak es első roham után. Az IPOD túlélte az első Zune rohamot, a Google fel se vette a régebbi Live keresőfejlesztéseket, annak ellenére, hogy a Windows felületen minden a Microsoft kereső honlapjára irányít, és az AdSense-AdWords is jól állta a sarat.
 
Ilyenkor következik a komolyabb nekifutás. Másnak ez nem menne, de a Microsoft nem csak ügyes management, jó programozók, hanem még valami: egy rakás free cash flow, amit mindenre fel lehet használni. Google renegádok próbálkoztak új, jobb keresőszolgáltatással, és ügyesen összekalapoltak 30 millió dollárt. Ezzel szemben a Microsoft csak reklámra költött 100 millót a Bing indításakor. Ki tud ezzel versenyezni?
 
Szemléltető esetként egy kis intermezzo. Mint kevésbé ismert sztori, elmondanám hogyan lett piacvezető a Microsoft az IPTV piacon. Természetesen az első évtizedben a MS nem volt a jelen. Mások kínlódtak, és próbálkoztak, meg-megbuktak, mert a technológia túl drága volt. Mikor a szélessávú távközlés kezdett elég olcsó és gyors lenni ahoz, hogy a biznic életképes legyen, a Microsoft is érdekelt lett. Európa járt élen az adoptálásban, ilyenekkel mint a Fastweb, France telecom, Free, Belgacom és Telefónica. Lassan ment, drága volt, és mint volume biznic, eleinte veszteséges.
 
Két dolog volt mérvadó a MS sikerében (nem, nem a csalás).
 
Az első a brand. Amikor az első (amúgy az is európai) kliens mellettük döntött, nekik jóformán csak powerpointon volt meg amit akarnak, míg másoknak már több helyen több-tízezres működő rendszereik voltak. A CIO azzal érvelt a MS mellett, hogy hosszú távon jobban járnak, mert a telekom-gyártó cégek nem felhasználói márkanevek, [értsd: képtelenek lesznek egy jó user interfészt előadni.] Innen fogva két évig a szak-honlapokon mindenki körberöhögte a Swisscom-Microsoft próbálkozást miután csúszást csúszás után, és minőségi problémát minőségi probléma után jelentettek be.
 
Amikor a két nagy amerikai távközlési szolgáltató cég (SBC, Bell South) is letette a zsetonját a MS megoldása mellett (kábelcégeket nem számolom; egyedül a Verizon nagy biznisz még), a piac eldőlt, hisz messze ezek voltak a legnagyobb üzletek. Ekkor már a Microsoftnak is volt egy működő PC demója. Egyelőre brutál drága volt per felhasználó, a szolgáltató mérnökei eldobták az agyukat a komplexitástól, de nem ők döntöttek, hanem a management.
 
Mivel a biznic most már nagy volt, megérte komolyan befektetni, s amit az eredeti játékosok csak fél szívvel csináltak a lassú biznic miatt, azt pár év alatt a MS lassan ledolgozta, és noha még ma is messze a legdrágább IPTV Middleware a piacon, ma már majdnem minden szempontból lekörözi a többit.
 
A másik dolog az volt, hogy a MS mert dolgokat másképp csinálni. Ők, nem telekom gyártó cég révén, nem feltételezhették, hogy a hálózat jó lesz, ezért megoldották a veszlett csomagok újraküldését (helyes, ezt én is tapsolom), és a gyors kanálisváltást. Ez utóbbi persze brutálisan drágának tűnt az addigi számokhoz képest, és amúgy a másik kedvevesztett cégtől (Oracle) átigazolt mérnöki gárdától ered, de ez lényegtelen. Volt szempont aminek alapján rezzenéstelen arccal mondhatták, hogy az övék lesz a legjobb, mint most a Silverlight-alapú térképnagyítással.
 
Ezek után már CIO legyen a talpán aki mer más rendszer mellett dönteni mint a MS Mediaroom. A maradó nagy biznic közül a DT is őket választotta, a többi pénzes account már döntött mi lesz. Ide befektetni már nem érdemes, csak a Microsoftnak, noha az Ericsson és a CISCO még ezután is komolyan próbálkoztak
 
Így megy ez: mély zsebek, brand, és ügyes előadás. Le a kalappal a MS managementje előtt. Ha rájönnek mit akarnak, azt általában el is érik. Ritka az amikor nem ők, vagy az az oldal amielyen ők állnak, nem nyer (HD DVD ritka eset).
 
És akkor innen térnék rá a lényegre.
 
A Microsoft és Google közt a békének nincs reménye. A Microsoft-nak KELL az online reklámpiac, ezért nem tágít a keresőbiznictől, hisz abban most már pénz van és amúgy is sok felhasználó onnan indul el a weben. Előbb utóbb pedig a Google is esik, akármilyen ügyes. Keresőmotrot váltani másodpercek (vagy egy új PC/OS/TV/konzol/mobil beszerzés) kérdése, s ha a keresés nincs a Google halott, mert nem lesz cash flow (stratégia szakzsargonban „stable home base”). Nem lesz mivel pénzelni olyan kirívóan veszteséges próbálkozásokat mint a YouTube.
 
A MS kiscégeket vesz majd meg jó technológiával, nagytudású emberekkel (pld Cuil nyílvánvaló zsákmány lenne), felvásárol felhasználói felületeket részben (Facebook) vagy egészben (Hotmail), szerződéseket köt majd média cégekkel és portálokkal (Yahoo), százmilliókat öl marketingbe, sokmilliókat felylesztésekbe, összeintegrálnak minden portfólió felületet (PC, XBOX, Mediaroom, Windows Mobile, ..) és a végén övék a legnagtöbb felhasználó. Innen billen minden.  
 
A mezei felhasználót miden felület (PC, XBOX, Windows Mobile, egyéb WindowsCE eszközök) a Microsoft alkalmazásai felé küldi. Már az is meglepő, hogy ennyire sokan át tudnak menni a Google honlapjára, vagy tudnak maguknak egy Firefoxot telepítni (ez mégnagyobb csoda).
 
Ezért a Google-nak csak egy esélye van hosszú távon a talponmaradásra: elzárni vagy lejjebb tekerni a Microsoft pénzcsapjait – ezek a Windows és az Office – és hamarabb felvásárolni a jó technológiát vagy felületet mint a MS. Ha ez nem sikerül, akkor előbb utóbb a Google is megy a Netscape, Borland, SUN, stb stb levesébe.
 
Nekünk felhasználóknak persze jó ez a verseny. Egyre több ingyenes alkalmazás lesz a neten, egyre jobb minőségben. Ennek a versenynek sok kis cég áldozatul esik, hisz amit a Google megcsinál az általában ingyenes, de mondjuk a Microsoft-nak sem gond ugyanez, lásd Internet Explorer-Netscape, vagy egyéb technológia. A nagy tapotásban a Google is egyre több ellenséget szerez, reklámcégeknél, kiadóknál, navigációs cégeknél, stb. Ilyenkor aztán a MS siet is kijelenteni, hogy ők bezzeg fizetős kliensek lennének a partnereikkel.
 
Ameddig a harc tart, addig mi, felhasználók nevetünk. Egészen adig, míg a kettő közül az egyik véletlenül vagy előre megfontolt szándékkal épp a mi kenyéradónkat üti ki.
 
 

Szólj hozzá!

Címkék: microsoft google iptv hírdetés mediaroom

A bejegyzés trackback címe:

https://technocracy.blog.hu/api/trackback/id/tr621577415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása