HTML

Nyílt szabvány - nem működik

2009.10.11. 00:42 gyulabiusz

Zárt ökoszisztéma: működik. Standard alapú, nyílt ökoszisztéma: nem működik.
Végre rájöttem.
Az este ismét az IP telefont hergeltem, s  közben egyre jobban magamat is.
 
Vettem egy SIP-protokollra épülő Siemens IP telefont, úgy másfél hónapja. SIP azért, mert hazámban van SIP VoIP szolgáltató amellyel olcsóbb hívni vezetékes vonalat mint a Skype-ról. Emellett a családban van már egy IP telefon, így azokkal ingyen menne a duma. Elvileg.
 
Hogy azzal a SIP telefonnal mennyit kínlódtam, az nem emberi. 
 
Persze nem új ez.
 
Külön posztot írhatnék arról, hogy mennyit mérgelődtem a telefon webes felhasználói felülete lassúsága vagy volatilitása miatt (muszáj lett iexplorert használjak), hogy egyéb alakalmakkor mennyit kínlódtam még az okostelefonom ráált az otthoni modemre, vagy amíg sikerült elérni azt, hogy 30 másodpercenként ne essen le róla. Laptopos szenvedéseimről pedig inkább ne is beszéljek. Elég annyi, hogy a zsír új céges Lenovo-t most egy régészeti ásatások utáni poros fiók mélyéről elővakart 811.b standardot támogató PCMCIA adapterrel használom, mert csak az marad meg stabilan az otthoni szuper VDSL modemen. Hosszú hosszú fájdalmas satöbbit most kihagyom.
 
A SIP telefonom ment két hétig, miután megúsztam hajkitépés nélkül a kezdeti nehézségeket. Egy jó pár hete azonban úgy megy mint a három ütemű motor: szív, robban, és baszik menni. Azóta nem tudok telefonálni vele, noha sikeresen belép a szolgáltatóhoz (kettőnél is próbálkoztam). Engem sose hallanak, van úgy hogy én se hallom a másikat. A modemen is állítottam már mindent, a telefonon is, céges reszet is volt már, de csak nem megy.
 
Amúgy, amíg a PC volt az IP telefon kliens, az se ment két hétnél tovább a nélkül, hogy vagy a szolgáltatónál vagy valami a PC-ben ne változzon meg. A VPN IPsec kliens ami a céges otthoni munkára hívatott, rendszeresen szarakodik.
 
Egyszer otthoni IPTV-s vezeték nélküli adatátvitelt kellett teszteljek a júzer szempontjából, erre a feladatra szakosodott Ruckus WiFi jeladókkal. Két és fél órába telt még sikerült az összeköttetés, hogy végül rájöjjek, hogy az adót állítottam be vevőnek, s a Ruckusnál ez nem mindegy.

 
Ilyenkor aztán nekidől az ember derékból, vállból, s hergeli. Elvileg kellene működjön, de aztán mégse, és az emberben lassan felforr a szar.
 
DHCP, NAT, portkeresés (google, wiki, fórumok), STUN, WiFi bizotnsági beállítások, tűzfal beállítások (modem és PC), hang és mikorofon beállítások, pingteszt, szolgáltatói útmutatások, modemes beállítások, átállás modemes PPP terminációról PCs PPP-kliensre, stb, stb.  Káromkodás.
 
Elmondom hova akarok kijukadni. A zárt rendszerű megoldásoknak azért nagyobb a piaci sikere, mert a júzereknek nem kell a cuccokkal baszkódni. Vagy legalább is sokkal kevesebbet. Példák: Amazon Kindle, Apple iPhone apps, iTunes, Skype, Nespresso.
 
Eredetileg azt hittem, hogy a marketing mindennek az oka. Meg az, hogy a csúnya biznic menedzserek döntöttek a zárt rendszer mellett, de be kell lássam van ebben egy talicska racionalitás.
 
Az Amazon Kindle könyvolvasóját sokan példaként hozzák fel, mint hálózati és tartalmi szolgáltató közti békés együttélés és költségmegosztás. Végre a hálózati provider nem csak bitpipe!
 
Frászt!
 
Egyszerűen arról van szó, hogy a Kindle kijön a gyárból, és be van állítva a Sprint EVDO hálózatára (ma már világszerte több hálózat beengedi), plusz az Amazon könyvesboltjára. És működik. Hitelkártyabepötyögés, és mehet az olvasás.
 
Nincs otthoni kínlódés a wirelessel, IP konfigurációval, meg egyebekkel. Persze PC-ről is megy, de csak USB csatlakozón keresztül, nem a modemen direktbe. Tehát ha baj van, akkor a PC-n se megy a net. Nincs DHCP, WiFi, telefonálgatás az Amazon hotlinera, nincs költség. Azazhogy csak egy kevés költség van amit a mobilhálózattal megosztanak.
 
Hasonlóan az Apple iStore is csak olyan alkalmazásokat tartalmaz amit az Apple certifikált. Kell internetes előfizetés, s mehet a letöltögetés. Nincs egyéb kompatibilitási probléma. Zárt rendszer, a komplex dolgokat a cégen belüli mérnökök rendezik.
 
A biznic persze felad bizonyos dolgokat. A Kindle felhasználó eheti ha nincs Sprint EVDO fedés (pont ma olvasom, hogy világszerte terjeszkedik), és a Barnes&Noble-tól sem vehet könyveket, vagy éppen onnan ahol a legolcsóbb. Az Apple iStore fejlesztő pedig a mobilos piac csak igen kis szegmensét célozza meg, mert az összes Symbian, Android, Palm, Blakcberry és Windows Mobile fizetőképes felhasználó nem elérhető. A SIP-es telefonfelhasználó percek alatt átállhat egy másik szolgáltatóhoz, a Skype-nál várhatod míg óccsul.
 
Ennek ellenére az egyszerű júzer gyakran jobban jár ha zárt rendszerű dologba mászik, mert nem kell kompatibilitási és konfigurálási gondokkal küszködjön. A szolgáltató meg nem kell hadsereg hotline munkatársat alkalmazzon. It just works. Skype amúgy is olcsó, és a Nespresso, ha nem is olcsó, de legalább finom, kényelmes, s amennyiből jó expresszógépet vettem magamnak, abból két évig Nespressózhattam volna.
 
A standardok persze fontosak. Egy nagy cég megengedheti magának, hogy három hónapig tíz mérnököt foglalkoztasson, amíg megbizonyosodnak, hogy a két legolcsóbb gyártó termékei szót értenek egymással. Így elérhetik, hogy egyik gyártó sem kérhet pimaszul magas árakat.
 
De az átlagfelhasználó felhasználó esete más.
 
Fáj ez nekem, de ha legközelebb az elektró-boltban bóklászok, már nagyobb lesz a nyomás geek lelkemnek, hogy beadjam a derekam egy marketing terméknek.

 

Update 6 hónappal később:

Többedik nekifutásra, egy modemcsere után, rájöttem mi a gond. A modemben SIP user agent van analóg telefon számára, amit csak a Belgacom SIP rendszerében lehet használni. Lehet állítgatni, de úgyse megy, mert gyárilag az IPTV VLAN-jára van hangolva, s onnan ki nem jut a netre az én SIP szolgáltatómhoz. SNAFU.

Hanem egy dolgot mégis csak át tudtam állítni (amúgy kínomban, nem mintha logika vezérelt volna): a beépített SIP kliens kér portját (kapcsolatteremtés és RTP portokat) átállítottam valami kamu értékekre. Innentől fogva beindult a Siemens IP telefon.

Tehát modemhiba volt.

Sagem gyártmányú a Belgacom white label modemje. Ezen a SIP kliens egy saját VLAN-ban van, az IPTV-vel együtt, tehát semmi köze a másik VLAN-hoz, ahol a júzer trafikja bonyolódik. Elméletben. Gyakorlatban mégis őszültem egy jót, s közbe a szolgáltató is megszívta, mert visszavittem az első modemet mondván, hogy egy nagy szar.

Szólj hozzá!

Címkék: skype kindle appstore nespresso

A bejegyzés trackback címe:

https://technocracy.blog.hu/api/trackback/id/tr681441668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása